– Vi må være flinke til å støtte hverandre

– Et viktig budskap i musikalen er at man ikke skal dømme andres valg. Vi er mange som har mye å lære av denne musikalen, sier regissør Magnus Landaas Skjervold.

– Historien om Billy Elliot er utrolig flott – og litt spesiell for meg. Jeg er jo selv gutt OG ballettdanser, sier Kristian Støvind (42) fra Fetsund.

Nå har han kommet «hjem» etter over 20 år i Nasjonalballetten ved Den Norske Opera og frilanser som utøver, instruktør og koreograf. I «Billy Elliot» spiller Støvind rollen som den voksne Billy, samt at han bidrar med kompetanse innen klassisk ballett. Initiativtaker til oppsetningen, regissør og produsent Magnus Landaas Skjervold (32) fra Lillestrøm Folketeater, er overbegeistret over å ha han med på laget.

– Det er helt uvurderlig. Produksjonen er danseteknisk krevende, så vi er heldige som har med Støvind som er dyktig og har så mye erfaring. Det er gull verdt for oss. I «Billy Elliot» skal han koreografere selveste «Drømmeballetten», der Billy ser seg selv om 20 år. En duett mellom ung og voksen Billy.

Nypremiere i april 2022
Musikalen ble spilt på Lillestrøm Kultursenter august 2021, men fikk ikke fullført alle spilledatoene grunnet korona. Nå får den nypremiere i april 2022!

I Billy Elliot møter publikum en familie som strever etter at moren døde. En familie som lever i et lite gruvesamfunn preget av arbeidskonflikter, møter i fagforbundet og streik. Kvinnene organiserer suppekjøkken i kjelleren på samfunnshuset, og barna deltar på møtene i fagforbundet.

– For de som tror at dette er en lystig dansemusikal, så skal de vite at det handler vel så mye om konfliktene rundt Billy. Musikalen har store kontraster, er dypt rørende – men blir aldri sentimental, sier Skjervold.

Streiken og konfliktene spiller en større rolle i musikalen enn i filmen. Etter hvert tør Billy å kjempe for seg selv og sin egen fremtid.

– En gutt av arbeiderklassen, fra et gruvesamfunn i Nord-England, drar ikke til London for å danse. Det er nesten utenkelig for lokalsamfunnet, inkludert Billy selv, sier Skjervold.

Lever i en boble
Støvind synes det er veldig moro å kunne bidra med sin kompetanse i lokalmiljøet. I tillegg er han veldig begeistret for historien som fortelles i musikalen.

– Jeg møtte ikke de samme utfordringene som Billy, men det var mange som syntes det var litt spesielt da jeg begynte med dans. De fleste kompisene sverget til fotball, mens jeg valgte ballett på heltid fra jeg var 12 år. Jeg levde egentlig to ulike liv i mange år. Jeg gikk på skole på Hovinhøgda i Fetsund og pendlet til Oslo fire-fem ganger i uken for å danse – i syv år. Deretter studerte jeg i Hamburg, før jeg ble aspirant og deretter ansatt i Nasjonalballetten, sier Støvind.

Han minnes studietiden med glede og er veldig glad for valget han tok i ung alder.

– Jeg hadde mye energi som barn, så moren min sendte meg på ballettimer for at jeg skulle få prøvd meg på noe ekstra krevende. Det viste seg å være riktig, for det stilles høye fysiske og mentale krav til ballett, samt en god porsjon besluttsomhet og tålmodighet. Det viste seg at jeg hadde denne kombinasjonen, sier han fornøyd.

Støvind mener han har levd i en «boble» i mange år, fordi dansen ble altoppslukende. Men at det stort sett var positivt.

– Det som er utrolig fint med dans, er at dørene til omverdenen lukkes og all støyen forsvinner. Du forsaker naturligvis endel, som tid med venner, festing og mye annet du kunne prioritert. Men at du lever i en boble sparer deg også for mange problemer. Og du får så utrolig mye positivt tilbake. Som tid til dedikasjon og refleksjon. Det er ingen tvil om at det kan være tøft, men det har man stort sett ikke noe vondt av.

Like utakknemlig som å lære seg å spille fiolin
Støvind er gift med ballettdanseren Trude Skogen Støvind, og sammen har de tre sønner. De to eldste, på 13 og 16 år, er også hektet på dans.

– Det er virkelig imponerende at de følger sine drømmer. Eldstemann har flyttet til Sveits for å studere. Han har fått velge helt selv og nå staker han ut sin egen kurs. De vet det er et tøft arbeidsmarked der ute, men det er ikke det viktigste å tenke på nå. Ballett er en livsstil, et fag og en stil som for mange tilhører en annen tid. Det er like utakknemlig som for eksempel å lære seg å spille fiolin. Og fiolin er noe man gjerne ikke mestrer med én gang, ler Støvind.

– Jeg er glad jeg turte å satse
Rollen som Billy Elliot spilles av Alexander Gløtta (12) fra Strømmen. Han forteller at han i det siste har trent mye ballett og stepping, og han synes det er inspirerende å trene med en så erfaren og profesjonell ballettdanser som Kristian Støvind. Selv spiller han fotball i tillegg til å danse, og har merket at noen synes det er litt spesielt at han danser. Men det bryr han seg ikke nevneverdig om.

– Jeg synes begge deler er gøy og har ikke noe behov for å velge det ene bort akkurat nå. Jeg er glad jeg turte å satse på dans samtidig som fotballen, ellers hadde jeg nok angret.

I musikalen er Billys danselærer en person som har mistet litt av livsgnisten, men når det kommer en gutt med et så stort talent, våkner hun til liv. Hun ser et kjempepotensial og de jobber sammen skjult for familien. Sammen planlegger hun og Billy at han skal delta på opptaksprøven til Det Kongelige Ballettakademiet i London. Det viser seg at han ikke får dratt, fordi faren finner det ut.

Det er veldig viktig hva de voksne sier og mener om hva barna skal drive med.

Magnus Landaas Skjervold, regissør

– Samfunnet skal heie på alle som brenne for noe. Det er flott at ikke alle velger nøyaktig de samme tingene, men følger sine egne drømmer. Vi må være flinke til å støtte hverandre, med åpenhet og aksept. Særlig de voksne må legge til rette for dette – og særlig de personene som er i posisjon til det. De voksne skal være forbilder for barn og unge, og det må de aldri glemme. Vi må alle bidra med å slå ned på fordommer, og derfor er det ekstra viktig at denne musikalen når fram til alle.

NYPREMIERE 2. april 2022

SPILLES :
Lørdag 2. april kl. 18.00
Søndag 3. april kl. 13.00
Søndag 3. april kl. 18.00

BILLY ELLIOT

Billy Elliot en vakker musikal basert på drømmen om å realisere sitt naturtalent. Billy vokser opp under svært karrige forhold i Englands gruvedriftssamfunn. Lokalmiljøet er under et kolossalt press for å effektivisere driften i gruven. Finansielle problemer preger både offentlig og privat økonomi, sjargongen er hard og menneskene som lever der er desillusjonerte. Under disse marginale forholdene starter Billy sin lange og kronglete vei mot å realisere sitt unike dansetalent.

I motsetning til dagens talentshows fantes der ingen snarveier på 80-tallet. Tvert imot blir Billy møtt med lite forståelse fra sine nærmeste. Hans mor er død, hans far og eldre bror steiker og hans bestemor er dement. Ingen av dem har forståelse eller respekt for Billys ønske om å danse.

Vi følger Billy og hans families kamp mot indre og ytre utfordringer.

Musikalen Billy Elliot er basert på filmen med samme navn fra år 2000. Filmen satte besøksrekord verden over med sin sterke historie og ble nominert til 3 Oscar- og 13 Bafta-priser. Musikalen ble satt opp for første gang på West End i London i 2005 og har høstet mange priser siden. På Broadway fikk den hele 15 Tony Awards i 2009. Billy Elliot hadde Norgespremiere 14. september 2014 på Folketeateret i Oslo.

Billetter kr 395,- /medlem kr 350,-/barn og unge kr 325,-
Teatersalen

Forestillingen varer 2 timer og 40 min inkludert pause på 20 minutter.
Billy Elliot passer for barn fra 8 år og opp, ungdom, voksne og eldre!

Musikken er av Elton John, tekst og sangtekst av Lee Hall, originalregissør fra London Steven Daldry. Amatørrettighetene til Billy Elliot er nettopp blitt tilgjengelig i Norge – via Music Theatre International: Europe.

Regi og produsent: Magnus Landaas Skjervold
Koreograf: Guro Karijord
Musikalsk ansvarlig: Peder Varkøy
Arrangør: Lillestrøm Folketeater og Lillestrøm Kultursenter

4 PÅ RAD
Hvem er DU i musikalen Billy Elliot?

Tiril Vigren
«Debbie»
– Debbie er den litt småfrekke datteren til danselæreren, Mrs. Wilkinson. Hun har danset hele livet og fått mye oppmerksomhet fra moren sin. Men plutselig kommer Billy inn i livene deres og moren blir mer interessert i ham. Debbie er sjalu på Billy og sier mange frekke ting, men kanskje er hun litt småforelsket i ham også? Det er veldig gøy å spille Debbie, men noen ganger blir jeg litt flau over henne også. 

Øystein Lindseth-Løkka
«Jackie Elliot»

– Jackie har mistet kona si og er alene om omsorgen for de to sønnene sine, Billy og Tony. Han jobber i kullgruvene og har mye å stri med. Vi får se ganske mange sider av ham underveis og det er spennende å se hvordan han endrer seg underveis. Det er veldig gøy å leve seg inn i rollen som Jackie og jeg gleder meg å presentere ham på scenen.

Kari Schøyen Paulsberg
«Mormor»
– Mormor begynner å bli litt dement, men Billy er veldig omsorgsfull og flink til å ta seg av henne. Hun er veldig glad i mat – særlig pai – men hun gjemmer den stadig vekk og husker ikke hvor den er. Situasjonen henne er både trist og humoristisk, men rollen er i alle fall veldig artig. Jeg gleder meg til å spille henne og håper mange kommer for å se på. Dette blir utrolig bra!

Mattis Woxen
«Tony»
Tony er den aggressive broren til Billy og han har nok arvet sine gammeldagse holdninger fra faren sin. Han er rimelig røff i kantene og har sine egne, sære meninger. Det går utover folk han møter på sin vei. Det er morsomt å leve seg inn i rollen som Tony, og jeg får jo ut en del aggresjon på scenen. Kjempegøy!