– Det er store opplevelser på jobb hver dag

Tekst og foto: Anne Merete Hagnæss Rodem

Erik Valderhaug blir i bransjen kalt Norges beste lydtekniker. Produksjonen går på skinner når han er med på laget.

– Så utrolig hyggelig å høre og jeg er jo glad for at kundene er fornøyde. Å jobbe med lyd er jo en lidenskap for meg og gir meg store, musikalske opplevelser på jobb nesten hver dag. Jeg er heldig, sier Erik Valderhaug (55) fra Ålesund.

Han startet selskapet Lydkjelleren i 1991 – og kan i år feire 30-årsjubileum. Det hele begynte ved en tilfeldighet, forteller han. 
– Jeg var forlovet med en felespiller, som trengte en tekniker. På det tidspunktet spilte jeg gitar, men stilte opp på lyd – og ble bitt av basillen.

– Jeg har en lidenskap for musikk, så jeg bestemte meg raskt for at dette var det jeg skulle drive med. Siden da har jeg aldri sett meg tilbake og vært veldig bevisst på å kunne levere kvalitet i alle ledd.

Målmannen

I rollen som lydtekniker er det ikke bare å sette seg ned bak miksepulten og slå på strømmen. Det er et stort og komplisert arbeid som skal utføres i forkant av hvert eneste arrangement, og ingen oppdrag er like.
– Det er det som gjør jobben min så utrolig spennende, for det er mye som kan skjære seg. Noen kan miste en mygg eller en kabel kan ryke. I tillegg jobber vi under stort tidspress. Men generelt går det bra dersom man er godt forberedt. Jeg liker å ha kontroll, sier Erik, som forteller at han ofte blir kalt «målmannen».
– Det er gjennom mine ører all lyd kommer, det er jeg som er «sensuren». Så det er jo litt artig med det kallenavnet.   

Lydtekniker og psykolog

Robert Skrolsvik er produsent på Lillestrøm Kultursenter, og er – sammen med dirigent og orkesterleder Anders Eljas – initiativtager for konserten «Thank you for the Music – en symfonisk hyllest til Björn og Benny». Han synes det er veldig trygt og godt å ha Erik med på laget.

– Erik er helt klart den beste lydteknikeren i Norge. En ting er å skru lyd som er behagelig for publikum. Men han skal også ivareta dem som står på scenen og være psykolog for oss alle. Hans profesjonalitet og ro smitter over på oss. Når han er med, har vi alltid en veldig kort innkjøringsperiode. Lyden på plass fra første tone.


Lyden fra sangerne og musikerne siles gjennom en stor miksepult i Teatersalen, som sender ut ulik lyd til 40 ulike punkter. Det publikum hører i salen, er ikke det samme som musikerne hører i sine ørepropper eller monitorer. De kommuniserer med Erik via dirigenten, som gir ham tilbakemeldinger om ønskede justeringer.
– Jeg må ta noen harde valg noen ganger og gi både ris og ros. Det morsomste er når noen sier at de ikke hører «noen ting», for det går jo ikke an dersom du er hørende. Det verste er når de vil ha litt av alt. Det er gjerne for mye eller for lite av noe, for eksempel «hi-hatten», altså pulsen fra trommene. Men jo proffere artistene er, jo lettere blir min jobb. Med proffene går det på skinner. Vi snakker samme språk, sier Erik.

Juleturneer i kø

Gjennom årene har han jobbet mye med artistene Wenche Myhre, Frode Alnæs, Elisabeth Andreassen, Christian Ingebrigtsen, Gaute Ormåsen, Jørn Hoel, Inger Lise Rypdal, Maria Haukås Mittet, Steinar Albrigtsen og Anita Skorgan, for å nevne noen.

Lydkjelleren har i dag 13 ansatte i over 100 stillinger, samt faste frilansere innenfor lyd og lys. Eriks yngste sønn har fått jobb i selskapet som lærling – og nå går de inn i en hektisk periode. Kombinasjonen «åpning av landet» og ordet «juleturneer» synes han er strålende.

– Jeg får jobbe med det jeg elsker og har masse å gjøre. Det kan jo ikke bli bedre.